100 års jubilæum i Sønderborg Roklub

9. juni 2021 11:20 , af Birte Rasmussen

Program for dagen:

Fredag den 18. juni kl 14 – 17 reception for inviterede gæster.

Lørdag den 19. juni kl 10 – 12 ”Åbent Hus” for alle interesserede.
Kl 12 formationsroning.
Kl 13 grillpølser og fadøl for klubbens medlemmer.

100 års jubilæum i Sønderborg Roklub

Sønderborg Roklub har den 17. juni 2021 100 års jubilæum. Ved indsejlingen til Sønderborg Havn har roklubben dannet rammen om en idrætsgren, der på en og samme tid forener en fantastisk sport med skønne naturoplevelser, kammeratskab og fællesskab.

Efter genforeningen af Sønderjylland med resten af Danmark var der i årene herefter stor støtte og opbakning fra Dansk Forening for Rosport (DFfR) til at hjælpe rosporten i gang i Sønderjylland. Det lykkedes således for en lille gruppe ildsjæle at danne foreningen Sønderborg Roklub.

Den sønderjyske kommando chef, Generalmajor Moltke, for hvem sønderjysk ungdoms ve og vel var vigtig, forærede roklubben et par gamle, men velholdte skure fra den tyske marines tid, en stor flagstang og allerbedst en egnet plads på kasernens grund. Hurtigt blev de to skure samlet til et bådehus, og der blev samtidig bygget en bådeslippe. Sønderborg Roklubs stander med de to røde løver på hvid baggrund blev tegnet af museumsinspektør Raben.

Et støt stigende antal medlemmer sprængte hurtigt rammerne for det lille klubhus på kasernegrunden, og i maj 1924 kunne roklubben indvie sit andet klubhus på en grund stillet til rådighed af byen ved Verdens Ende. Det dannede rammen om Sønderborg Roklub i  de næste 11 år.

De første kvindelige medlemmer blev optaget i 1924, ganske vist på prøve i et år; men det skulle vise sig at være en god idé både i forbindelse med roklubbens deltagelse i kaproning landet over, hvor de hentede mange medaljer med hjem og med hensyn til deres sociale engagement i klubben.

Drømmen om at bygge nyt klubhus var ved 10 års jubilæet på ønskesedlen. Arkitekt Mundt tegnede oplægget, og byggeriet blev iværksat i sommeren 1934. Klubhuset blev indviet i april 1935 og kom til at tjene roklubbens formål i 85 år indtil udgangen af 2019. I forbindelse med fejringen af 100 års jubilæet kan Sønderborg Roklub atter fremvise nye lokaler.

I adskillige år har medlemstilgangen til rosporten været en udfordring. Især har det været svært at tiltrække og fastholde de unge. Samfundsudviklingen har bevæget sig fra at være et ”Forenings Danmark” med fællesskabet i højsæde til et mere individualistisk samfund, hvor der i højere grad er fokus på egen succes og karriere og mindre på fællesskab. Aldrig har der været så meget fokus på vigtigheden af sundhed og motion og aldrig har så mange dyrket motion som nu – men tiden er knap, og de individuelle idrætsformer vinder frem på bekostning af de fællesorienterede.

Rosporten er effektiv motion, som kan praktiseres fra 7 års alderen til 85+. At roning er godt for krop og sjæl hersker der ingen tvivl om – og for mange er roning ikke blot en sport men også en livsstil.  Sønderborg Roklub har mange medlemmer, som har været med i flere årtier, og for hvem roklubben er mere end blot et sted for udøvelse af idræt.

Sønderborg Roklubs motto fra 1921 ”Livsglæde, sundhed og kammeratskab” er ikke gået af mode med årene, men beskriver fortsat rosportens styrke.

Roklubben fejrer jubilæet med en reception fredag d. 18. juni kl 14-17 for inviterede gæster.

Lørdag d. 18.juni kl. 10-12 er der Åbent Hus for alle interesserede.

Samtidig forsøger roklubbens medlemmer kl. 12 at slå en 75 år gammel rekord, hvor roklubben havde 16 både på vandet. Alle roklubbens både kommer på vandet og danner kortege roning mod Christian d.X ’s bro kl 12.